Κυριακή 17 Ιουλίου 2011

ΑΥΤΙΣΜΟΣ



Ο όρος «αυτισμός» ετυμολογικά προέρχεται από την ελληνική λέξη «εαυτός» και υποδηλώνει την απομόνωση ενός ατόμου στον εαυτό του. Η αυτιστική διαταραχή εντάσσεται στην κατηγορία των Διάχυτων Αναπτυξιακών Διαταραχών. Πρόκειται για μια διαταραχή της οποίας τα σημαντικότερα ελλείμματα παρουσιάζονται στους τομείς της κοινωνικής αλληλεπίδρασης και των δεξιοτήτων επικοινωνίας. Περιγράφηκε για πρώτη φορά από τον Αμερικανό παιδοψυχίατρο L.Kanner το 1943, ο οποίος θεωρεί τον αυτισμό μια εγγενή διαταραχή του συναισθήματος.             
 Εμφανίζεται κατά τη βρεφική ηλικία και συνήθως γίνεται αντιληπτός στην ηλικία των 3 χρόνων ενώ η συχνότητα του αυτισμού υπολογίζεται σε περίπου 15 αυτιστικά παιδιά ανά 10,000 γεννήσεις με τα αγόρια να υπερέχουν έναντι των κοριτσιών (αναλογία 4:1). Στην Ελλάδα περισσότερα από 40.000 άτομα παρουσιάζουν διαταραχές αυτιστικού τύπου, ανεξαρτήτως ηλικίας και κοινωνικοοικονομικού επιπέδου. Ο αυτισμός μπορεί να υπάρχει μόνος του ή σε συνδυασμό με άλλες αναπτυξιακές διαταραχές, όπως νοητική καθυστέρηση, δυσκολίες στη μάθηση, επιληψία, κώφωση, τύφλωση, κ.α.
Το 20-50% των ατόμων με αυτισμό δεν αναπτύσσουν καθόλου λόγο, ενώ στο 75% των ατόμων με αυτισμό συνυπάρχει και νοητική καθυστέρηση. Oι βασικότεροι παράγοντες εκδήλωσης της διαταραχής του αυτισμού είναι οργανικοί, γενετικοί και χρωμοσωματικοί . Τελευταίες έρευνες εστιάζουν τα αίτια της αυτιστικής διαταραχής σε εγκεφαλική δυσλειτουργία αλλά και στην ύπαρξη γονιδίων που ευθύνονται για την εκδήλωσή της. Η ανεύρεση των αιτίων του αυτισμού βρίσκεται ακόμη σε ερευνητικό στάδιο.
Σύμφωνα με το Διαγνωστικό και Στατιστικό Εγχειρίδιο της Αμερικανικής Ψυχιατρικής Εταιρείας, τα κύρια χαρακτηριστικά του αυτισμού συμπεριλαμβάνουν την απομόνωση του παιδιού στον εσωτερικό του κόσμο, τη μειωμένη οπτική επαφή με τους άλλους, την έλλειψη κοινωνικής επαφής, την καθυστέρηση ή πλήρης έλλειψη ανάπτυξης της γλώσσας, τις στερεοτυπίες στη συμπεριφορά αλλά και τις εμμονές  με αντικείμενα. Πιο αναλυτικά,ένα παιδί με αυτισμό: α) αντιδρά έντονα στις αλλαγές των συνηθειών του, β) περιστρέφει τα αντικείμενα, γ) αδιαφορεί για τους άλλους, δ) μιλά ασταμάτητα για το ίδιο θέμα, ε) ηχολαλεί (επαναλαμβάνει λέξεις), στ) γελά χωρίς αιτία, ζ) Δυσκολεύεται στην επικοινωνία με τους άλλους, η) δεν ασχολείται με δημιουργικά παιχνίδια αλλά ούτε με παιχνίδια φαντασίας, θ) δεν παίζει με άλλα παιδιά, ι) αποφεύγει την οπτική επαφή, κ) παρουσιάζει φαινομενική αναισθησία στον πόνο, λ) δεν θέλει χάδια, μ) συμπεριφέρεται σαν κωφό, ν) δεν νιώθει φόβο για τους πραγματικούς κινδύνους. Ωστόσο, μερικά από αυτά τα παιδιά είναι ιδιαίτερα προικισμένα, έχουν υψηλό δείκτη νοημοσύνης, εκπληκτική μνήμη και πολλές δεξιότητες στην αριθμητική και στην μουσική. Μελέτες δείχνουν ότι όλα τα άτομα με αυτισμό μπορούν να βελτιωθούν σημαντικά με την κατάλληλη θεραπευτική και εκπαιδευτική αντιμετώπιση. Δυστυχώς, ο αυτισμός προς το παρόν δεν θεραπεύεται και διαρκεί σε ολόκληρη τη ζωή.
Οι θεραπευτικές προσεγγίσεις στον αυτισμό απευθύνονται τόσο στο παιδί όσο και στους γονείς. Στην αντιμετώπιση του αυτισμού προτείνεται η παραδοσιακή ψυχοθεραπεία, συμμετοχή και συμβουλευτική των γονέων, φαρμακοθεραπεία αλλά και εκπαιδευτικές τεχνικές που βασίζονται σε θεωρίες συμπεριφοράς. Σε δύσκολες περιπτώσεις προτείνεται η εκμάθηση της νοηματικής γλώσσας. Η έγκαιρη διάγνωση του αυτισμού (π.χ. στην ηλικία των 24 με 30 μηνών) θεωρείται πολύ σημαντική, αφού σε αυτή την ηλικία το παιδί έχει τις πολλές δυνατότητες βελτίωσης εφόσον και εάν ακολουθηθεί η κατάλληλη θεραπευτική παρέμβαση.
Δυστυχώς, οι εξειδικευμένες υπηρεσίες για άτομα με διάχυτες αναπτυξιακές διαταραχές είναι σπάνιες. Τα άτομα αυτά εξυπηρετούνται από τα Ιατροπαιδαγωγικά κέντρα, τα ψυχιατρικά τμήματα και τα κέντρα Ψυχικής Υγείας. Οι υπάρχουσες ιδιωτικές μη κερδοσκοπικές εταιρείες που εξυπηρετούν άτομα με αυτιστικού τύπου διαταραχές είναι οι παρακάτω:
  1. Θεραπευτική Μονάδα Αυτισμού, Αγ. Παρασκευή Αττικής. Κέντρο Ψυχικής Υγιεινής.
  2. «ΠΕΡΙΒΟΛΑΚΙ Ι», Χαλάνδρι Αττικής. Ελληνικό Κέντρο για την Ψυχική Υγεία και Θεραπεία του Παιδιού και της Οικογένειας. Μονάδα Αυτιστικών Ατόμων «ΕΛΠΙΔΑ», Ωραιόκαστρο Θεσσαλονίκης.  Σύλλογος Γονέων και Φίλων του Ειδικού Παιδιού «Ελπίδα».
  3. Στέγη Αυτιστικών Ατόμων «ΕΛΕΝΗ ΓΥΡΑ», Ζίτσα Ιωαννίνων.  Ελληνική Εταιρεία Προστασίας Αυτιστικών Ατόμων.
  4. Μονάδα Ειδικής Αγωγής «SOS», Ν. Μάκρη – Αττικής. Σύλλογος Γονέων - Κηδεμόνων και Φίλων Αυτιστικών Παιδιών.
  5. «ΖΩΟΔΟΧΟΣ ΠΗΓΗ», Ηράκλειο Κρήτης. Γονείς παιδιών με Ειδικές Ανάγκες.
  6. Οικοτροφείο Αυτιστικών «ΑΝΑΔΥΣΗ», Αίγινα.
  7. Ίδρυμα για το παιδί «Η ΠΑΜΜΑΚΑΡΙΣΤΟΣ», Ν. Μάκρη Αττικής. Αποτελείται από Κ.Η., Παιδικό Σταθμό, Ειδικό Σχολείο.
  8. «Η ΜΕΓΑΛΟΧΑΡΗ», Χανιά Κρήτης. Σύλλογος Προστασίας Αυτιστικών Παιδιών.
  9. «Η ΑΡΓΩ», Ν. Φάληρο Πειραιά. Σωματείο Γονέων Ναυτικών.

Τέλος, υπάρχει η Ελληνική Εταιρία Προστασίας Αυτιστικών Ατόμων, μια πανελλήνια φιλανθρωπική οργάνωση, στην οποία μετέχουν γονείς και φίλοι των αυτιστικών ατόμων, καθώς και επιστήμονες που ενδιαφέρονται για τον αυτισμό, από όλες τις περιοχές της Ελλάδας. Στην Εταιρία αυτή μετέχουν, ως Συλλογικά ή Συνδεδεμένα μέλη, σχεδόν όλοι οι άλλοι σύλλογοι γονιών αυτιστικών ατόμων. 
       Τα παιδιά με αυτισμό χρειάζονται την αγάπη και την υποστήριξη του οικογενειακού περιβάλλοντος  τους αλλά και του κοινωνικού συνόλου. Το μυστήριο του αυτισμού παραμένει ανεξερεύνητο και μόνο τα παιδιά με το «πέτρινο βλέμμα» μπορούν να μας οδηγήσουν στην διελεύκανσή του αρκεί εμείς να είμαστε πρόθυμοι να τα ακολουθήσουμε!



                                         ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΜΠΟΥΦΑΛΗ ΕΥΤΥΧΙΑ

ΕΙΔΙΚΗ ΠΑΙΔΑΓΩΓΟΣ-ΨΥΧΟΠΑΙΔΑΓΩΓΟΣ
ειδικευμένη στις μαθησιακές δυσκολίες-δυσλεξία

effie.boufali@yahoo.gr
                                  






Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...