Τετάρτη 28 Μαρτίου 2012

Eνισχύσετε ευχάριστα δεξιότητες επικοινωνίας και αλληλεπίδρασης!



Mερικές ιδέες για να στήσετε οικονομικά, γρήγορα και απλά παιχνίδια στο σπίτι για να ενισχύσετε ευχάριστα δεξιότητες επικοινωνίας και αλληλεπίδρασης!

.

1. Μάντεψε τι ακούς

Στόχοι
  • Ενισχύεται η ακουστική διάκριση και η ακουστική αντίληψη
  • Ενισχύεται ο ενθουσιασμός και η χαρά που μπορούν να μοιραστούν οι γονείς με το παιδί
Σενάριο παιχνιδιού
Η μαμά/ο μπαμπάς συγκεντρώνουν σε ένα δοχείο αντικείμενα και παιχνίδια που κάνουν ήχους (κουδουνάκια, σφυρίχτρες , κλειδιά, μπουκάλι με νερό, κομπολόι, αυτοκινητάκια, τρενάκια, δοχείο με χάντρες, πιανάκι, τύμπανο, μαράκες κ.α). Αφήστε το παιδί να δει και να επεξεργαστεί αυθόρμητα όλα τα αντικείμενα. Τα αντικείμενα που προκαλούν ήχους με ευχάριστη ανταπόκριση από το παιδί είναι αυτά που θα πρέπει να κρατήσετε. Οι ήχοι αντικείμενων που φαίνεται να «ενοχλούν»το παιδί είναι προτιμότερο να αποφεύγονται. Στην συνέχεια ζητάμε από το παιδί να γυρίσει πλατούλα ή αν μπορεί να το δεχτεί, του δένουμε τα ματάκια με ένα μαντήλι. Η μαμά/ο μπαμπάς ξεκινά με ένα πρώτο αντικείμενο και προκαλεί ήχο, ενθαρρύνοντας το παιδί να μαντέψει τι είναι αυτό που άκουσε. Συνεχίζει το παιχνίδι μέχρι να τελειώσουν όλα τα αντικείμενα που έχει μέσα το κουτί. Συνήθως το παιδί χαμογελά εκφράζοντας την έκπληξή του για κάθε νέα ακουστική πληροφορία.
Παραλλαγές
Στο παιχνίδι μπορείτε να χρησιμοποιήσετε αργότερα ολοένα και περισσότερα αντικείμενα ή να πραγματοποιείτε περισσότερους από έναν ήχο και το παιδί θα πρέπει να τους αναγνωρίζει με την διαδοχική σειρά.
Παρατηρήσεις
Το παιχνίδι αυτό δεν ενδείκνυται σε παιδιά με ακουστική αμυντικότητα. Μην πιέζεται το παιδί να παίξει αυτό το παιχνίδι αν παρατηρείται έντονη δυσανασχέτηση σε ακουστικά ερεθίσματα.

.

2. Ας φτιάξουμε ένα κολλάζ!

Στόχοι
  • Ενισχύεται η δεξιότητα της οπτικής αντίληψης
  • Βελτιώνεται η λεπτή κινητικότητα
  • Ενισχύεται ο ρόλος του παιδιού ως συνεργάτης- βοηθός
  • Ενισχύεται ο σχεδιασμός δραστηριοτήτων- οργάνωση
Σενάριο παιχνιδιού
Η μαμά/ο μπαμπάς χρησιμοποιεί φωτογραφίες προσκαλώντας το παιδί να φτιάξουν ένα κολλάζ των φωτογραφιών. Παρουσιάζει όλα τα υλικά του κολλάζ (φωτογραφίες ) και αρχίζει να ζήτα μια- μια τις φωτογραφίες από το παιδί για να τις κολλά σε ένα μεγάλο χαρτόνι. Ζητά από το παιδί να του δώσει συγκεκριμένες φωτογραφίες (π.χ. «δώσε μου την φωτογραφία που δείχνει τον μπαμπά που κοιμάται» ). Καθώς κολλά τις φωτογραφίες αναφέρει δυνατά κάθε βήμα που κάνει στο παιδί (πχ. «ανοίγω την κόλλα και βάζω μπόλικη γύρω – γύρω στο πίσω μέρος της φωτογραφίας») . Είναι σημαντικό η σειρά χρησιμοποίησης της κάθε φωτογραφίας να ΄ναι συγκεκριμένη για να είναι εύκολα αντιληπτό από το παιδί. Επαναλαμβάνουμε την δραστηριότητα τις επόμενες μέρες με τις ίδιες φωτογραφίες μέχρι το παιδί να αναγνωρίσει το κάθε βήμα. Είναι επίσης σημαντικό να γίνει κατανοητό από το παιδί πόσο σημαντικό ρόλο έχει η συμβολή του στην δραστηριότητα αυτή.
Παραλλαγές
  • Στο παιχνίδι μπορείτε να χρησιμοποιήσετε αργότερα και φωτογραφίες από περιοδικά /εφημερίδες τις οποίες έχετε επιλέξει μαζί με το παιδί.
  • Οι φωτογραφίες αυτές σταδιακά μπορεί να συνθέτουν μια ιστορία με αρχή- μέση και τέλος.

.

3. Πού είσαι;

Στόχοι
  • Ανταλλαγή συναισθημάτων ενθουσιασμού, χαράς
  • Ενίσχυση της προσοχής στις εκφράσεις του προσώπου
  • Ενίσχυση της βλεμματικής επαφής
Σενάριο παιχνιδιού
Η μαμά/ο μπαμπάς κάθεται πολύ κοντά στο παιδί (σε καρεκλάκια ή μικρά χαλάκια στο πάτωμα) σε θέση πρόσωπο με πρόσωπο. Η μαμά/ο μπαμπάς πιάνει τα χέρια του παιδιού και τα κατευθύνει στο πρόσωπό της/του. Καθώς καλύπτει το πρόσωπό της/του με τα χέρια του παιδιού λέει – «Που είναι η μαμά/ο μπαμπάς;». Στη συνέχεια η μαμά/ο μπαμπάς καλύπτει με τα χέρια της /του, το πρόσωπό του παιδιού και λέει – Που είναι ο/η…?(όνομα παιδιού). Κάθε φορά, αποκαλύπτεται το πρόσωπο της μαμάς/ του μπαμπά ή του παιδιού λέγοντας «κου-κου»!!!
Τις επόμενες φορές μπορεί να επαναληφθεί η ίδια διαδικασία καλύπτοντας τα πρόσωπα με ένα κομμάτι ύφασμα ή μία πετσέτα ή ακόμη καλύπτοντας ολόκληρο το σώμα με ένα σεντόνι. Μπορείτε επίσης να μετράτε 1-2-3 πριν εμφανιστεί το πρόσωπο, ώστε να προετοιμάσετε το παιδί γι’ αυτό και να παρατείνετε την αναμονή του.

.

4. Ας χορέψουμε!

Στόχοι
  • Ενισχύεται η αυθόρμητη λεκτική έκφραση
  • Ενισχύεται η αυθόρμητη πρόκληση του παιχνιδιού από το παιδί
  • Ενισχύεται ο ενθουσιασμός και η χαρά
Σενάριο παιχνιδιού
Α) Η μαμά και ο μπαμπάς επιλέγουν παιδικά τραγούδια ή μουσική που προτιμά το παιδί. Πιάνονται χέρι χέρι και ξεκινούν να χορεύουν ακολουθώντας το ρυθμό της μουσικής, ενώ παράλληλα μπορούν να τραγουδούν. Κάποια στιγμή η μαμά και ο μπαμπάς απομακρύνονται με μικρά βήματα προς τα πίσω και περιμένουν την αντίδραση του παιδιού. Εάν το παιδί δεν πλησιάσει προς το μέρος τους, τότε πλησιάζουν πάλι το παιδί χωρίς καμία άλλη αντίδραση. Περιμένουν από το παιδί να εκδηλώσει την επιθυμία του για τη συνέχιση της αλληλεπίδρασης.
Β) Οι παύσεις της χορευτικής δραστηριότητες μπορούν να γίνουν με άνοιγμα και κλείσιμο της μουσικής. Στο διάστημα που η μουσική κλείνει το παιδί προσπαθεί να ενθαρρύνει τη συνέχιση του χορού, πλησιάζοντας τη μαμά/τον μπαμπά ή με λεκτική έκφραση.
Γ) Είναι πολύ σημαντικό να αξιολογήσουν οι γονείς πότε θα είναι η κατάλληλη στιγμή για να απομακρυνθούν από το παιδί ή για να κλείσουν τη μουσική.

.

5. Aς παίξουμε με τον αφρό

Στόχοι
  • Ενίσχυση βλεμματικής επαφής
  • Ενίσχυση αναφοράς προσώπου
  • Ενίσχυση λεπτού οπτικο- κινητικού συντονισμού
  • Διατήρηση θέσης
Σενάριο παιχνιδιού
Ο μπαμπάς/ η μαμά προσκαλεί το παιδί να παίξουν με τον αφρό. Κάθονται απέναντι και γεμίζουν την επιφάνεια ενός μικρού τραπεζιού με αφρό. Ο μπαμπάς/ η μαμά αφήνει το παιδί να πειραματιστεί με τον αφρό (να τον πιάσει, να τον μυρίσει, να τον επεξεργαστεί κ.τ.λ.). Μέσα από αυτόν τον πειραματισμό μπορεί να σημειώσει τι του προκαλεί γέλιο και ευχαρίστηση. Στην συνέχεια μπορεί να πιάσει τα χεράκια του παιδιού και να του δείξει και άλλους τρόπους παιχνιδιού. Μένει και επαναλαμβάνει κινήσεις που προκαλούν γέλιο και ευχαρίστηση στο παιδί. Ο μπαμπάς/ η μαμά κρατώντας τα χεράκια του παιδιού κάνει παύσεις σηκώνοντας τα χέρια πάνω από τον αφρό. Συνεχίζει μόνο εφόσον το παιδί αναφερθεί με κάποιο τρόπο στον μπαμπάς/ η μαμά ή ανταποκριθεί βλεμματικά (σας κοιτάξει στα μάτια). Ο μπαμπάς/ η μαμά συνεχίζει το παιχνίδι με τον αφρό και σταματά ξανά.
Παραλλαγές
Διαφοροποίηση στο υλικό (σαντιγί, δακτυλομπογιές, δοχείο οσπρίων)
Παρατηρήσεις
Χρειάζεται πολύ προσοχή στον χρόνο που θα αφιερώσετε στον πειραματισμό του παιδιού με τον αφρό. Είναι σημαντικό να επεξεργαστεί το νέο αυτό υλικό για να μπορέσει μετά να συνεργαστεί μαζί σας . Ο χρόνος που θα δώσει ο μπαμπάς/ η μαμά δεν θα πρέπει να επιτρέψει στο παιδί να ¨χορτάσει¨ το παιχνίδι για να έχει το παιδί στην συνέχεια την απαραίτητη διάθεση. Το παιδί μπορεί να εκφραστεί λεκτικά («ναι», «πάλι», «κι άλλο», «αφρός»). Παρουσιάζεται να συμβαίνει αυτό συχνά στον σημείο της παύσης από τον μπαμπάς/τη μαμά. Σημαντικό όμως είναι η λεκτική έκφραση να συνοδεύεται και από βλεμματική επαφή.
Το καλύτερο δώρο για ένα παιδί είναι οι όμορφες στιγμές με την οικογένειά του!

πηγή: http://www.ikidcenters.com, Αλίνα Χουδελούδη

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...